Hypnose mod dårligt selvværd

Behandling af lavt selvværd med hypnose Rødovre/ København

Du er helt perfekt som du er – hvor er du go- du er dejlig som du er – du er helt uniq !

Hvad nu hvis du sagde til dig selv hver dag – jeg er perfekt som jeg er- jeg tror på mig selv- jeg er dejlig som jeg er- jeg er er helt uniq!

Prøv også at tænke tanken på denne måde: Jeg tænker at jeg er dejlig som jeg er fordi…….OG prøv nu at mærke følelsen indeni tillige..hvad gjorde den ved dig når du ændrede din egen opfattelse blot ved at sige det…tænk hvad der kan ske når du erkender det med dit ubevidste sind! Når du genfinder kærligheden til dig selv.!

Lavt selvværd eller et dårligt selvværd rammer de fleste mennesker, for nogle styrer følelsen af det lave selvværd dog deres liv mere end godt er, og begrænser deres liv. Følelsen af skyld, vrede, eller manglende nysgerrighed grundet dårligt selvværd, kan forværre følelsen eller gøre den mere tydelig i hverdagen. Hvordan hænger det sammen med hvad du tænker i dit bevidste sind, svaret ligger i dit ubevidste sind, klar til at fortælle dig hvad du kan gøre for at booste dit selvværd.

 
 

Vores gamle overbevisninger

Overbevisninger er noget vi har arvet fra vores forældre, familie, kultur og omgivelser. Det er sætninger vi har besluttet som værende sandheder om os selv, om andre mennesker og om livet. Derfor er det vigtigt at vi bliver bevidste, for at opnå en forståelse for vores egne begrænsende overbevisninger, for når vi har fået denne forståelse, betyder det også at vi bedre kan rette dem ind på det rigtige spor, det spor hvor bevidstheden styrer vores handlinger, valg og fravalg istedet for vores begrænsende overbevisninger.Vores gamle overbevisninger, er vedholdende i deres styrke indtil de bliver udfordret på sandheden. De har været en hjælp til overlevelse og holdt os tilbage for situationer hvor vi ikke kommer ud for noget ubehageligt. Men det var da vi var små eller helt unge og så verden med et barns eller en teenagers øjne.Så hvis du igen og igen oplever en indre konflikt, hvor en del af dig ønsker, længes og har brug for noget. Og en anden del af dig, straks lægger låg på, afviser og dømmer det som forkert. Vil det ofte være en overbevisning, der står vejen. En overbevisning, der sikkert ikke længere tjener dig og dit velbefindende.

Føler du dig ikke god nok?

Det er helt normalt at vi alle bærer på overbevisninger om, hvad der er rigtigt og forkert, sandhed eller usandhed.  Til disse beslutninger bruger vi også vores samvittighed.  Dog skal vi være opmærksomme på at vores samvittighed ikke bliver til skyld og skam og sætter os selv i et lys, hvor vi negligerer vores egne personlige rettigheder som menneske, hvor vi sætter os selv lavere. 

Føler du at det sætter en begrænsning i dit liv, er du godt og grundigt træt af dine egne dårlige tanker og overbevisninger om dig selv? Har du svært ved at sætte dine sunde grænser svært ved at sige fra?

Vi har alle 2 indre dele som hver trækker i 0s. Den ene del ved godt hvad der er godt for os og det bedste for vores adfærd, til at sige, gøre eller ændre på.  Den anden del, hvisker os i øret, og holder os tilbage for personlig udvikling. Holder os tilbage for at turde at sige fra, eller sætte vores sunde grænser. Den kan finde på at komme med gamle undskyldninger og historier, som er dannet udfra overbevisninger skabt i barndommen, eller overbevisninger skabt ud fra prægninger igennem vores forældre.

Vores 2 indre dele

Det er helt normalt at vi alle bærer på overbevisninger om, hvad der er rigtigt og forkert, sandhed eller usandhed.  Til disse beslutninger bruger vi også vores samvittighed.  Dog skal vi være opmærksomme på at vores samvittighed ikke bliver til skyld og skam og sætter os selv i et lys, hvor vi negligerer vores egne personlige rettigheder som menneske, hvor vi sætter os selv lavere. 

 
Den tilbageholdende indre del, kan finde på at overbevise dig om:
  • Hvis jeg siger fra kan de ikke lide mig, / får jeg ikke jobbet mfl..!
  • Hvis  jeg siger fra bliver jeg skældt ud eller afvist.!
  • Hvis jeg lægger mig på sofaen og slapper af, så yder jeg ikke mit bedste, jeg er doven.!
  • Hvis jeg værdsætter mine egne behov fremfor andres, er jeg egoistisk.!
  • Hvis jeg Når jeg er der for andre, er jeg et godt menneske.
  • Hvis jeg tænker på mig selv er jeg et dårligt menneske.!
  • Hvis der er stille imellem mig og XX er det garanteret fordi jeg er kedelig og uinteressant.!
  • Hvis jeg falder ud for "normalen" får jeg ingen venner.!
  • Jeg er en fiasko.
  • Jeg dummer mig altid.
  • De andre kan jo ikke rigtig lide mig.

Kender du den slags tanker, der bare drøner rundt, og gør dig ulykkelig, ked af det og måske endda ensom.? Men du  er langt fra alene. Der er rigtigt mange som har denne indre del som fortæller os usandheder. En stemme, der kværner dagen lang. En indre stemme som taler dig ned, ved selv den mindste fejl, en indre stemme som over tid begynder at slide på dit selvværd og troen på dig selv.

Heldigvis kan dit selvværd styrkes. Du kan lære at skrue ned for de negative tanker, lære at forstå de usandheder de prøver at overbevise dig om. Du kan lære at værdsætte dig selv, som den du er.

4 gode trin til et bedre selvværd

1. Sig noget positivt til dig selv.

At sige disse affirmationer kan i starten føles underlige at sige til sig selv, men du siger jo allerede de negative overbevisninger og tror på dem, så hvorfor ikke bare vende tankerne til en mere positiv og givende tanke, at stoppe den CD der kører på repeat og sætte nye melodier på.  Det der sker når vi sætter nye toner på, er at din hjerne og dit ubevidste sind, bliver nu mere bevidst og opmærksom på dine gode og positive sider. Det du har fokus på vokser, ganske enkelt. Sig den sætning du finder passende til dig selv hver dag de næste 14 dage, 25 gange om dagen måske gerne længere end 14 dage.

 Start med at starte din dag med et møde af dit spejlbillede og  indstil dig på at  sige noget pænt til dig selv, det kan f.eks. være sætninger som:

  • Idag er en god dag.
  • Jeg ved jeg kan.
  • Jeg er en god ven.
  • Jeg elsker mig selv.
  • Jeg tror på mig selv.
  • Jeg er god til XX, matematik, dansk, mit job mv.

At sige disse affirmationer kan i starten føles underlige at sige til sig selv, men du siger jo allerede de negative overbevisninger og tror på dem, så hvorfor ikke bare vende tankerne til en mere positiv og givende tanke, at stoppe den CD der kører på repeat og sætte nye melodier på.  Det der sker når vi sætter nye toner på, er at din hjerne og dit ubevidste sind, bliver nu mere bevidst og opmærksom på dine gode og positive sider. Det du har fokus på vokser, ganske enkelt. Sig den sætning du finder passende til dig selv hver dag de næste 14 dage, 25 gange om dagen måske gerne længere end 14 dage.

2. Stop din sammenligning med andre.

Rent psykologisk er det normalt for mennesket at vi sammenligner os med andre. Mennesket er et flokdyr og indenfor dybdepsykologien, beskrev Jung de forskellige begreber, bl.a. begrebet "kompleks" som en knude i det ubevidste sind, en knude af ubevidste følelser og overbevisninger, som ses igennem menneskets adfærd. Komplekser er delvist ubevidste og deraf kommer ordet mindreværdskompleks. Men vores komplekser slider på os, fordi den sammenligning du ender med at tænke, betyder at de andre altid er sjovere, klogere, smukkere, mere lykkelige, meget bedre end dig.Derfor, begynd nu at blive dig selv bevidst om hvor meget du sammenligner dig med andre. Er det nogle bestemte, som du sammenligner dig med? Er det i bestemte situationer?  Hvilke egenskaber har den person du sammenligner dig med, dette er din egen skyggeside, en ressource du selv besidder. Jo mere opmærksom du bliver på dine tankemønstre, jo lettere har du ved at bryde dem. Et godt eksempel er facebook. De fleste på facebook poster altid billeder af sig selv hvor de har det sjovt, viser de bedste sider af sig selv hvor de opfattes som succesfulde med gode mad og trænings vaner, der rejser verden rundt mfl. De poster sjældent et billede af sig selv med grimt morgenhår, triste eller ensomme.Billeder af denne slags, kan give dig en trist følelse indeni fordi du spejler dig i disse "perfekte" billeder af hverdagen. Du føler dig måske trist, ensom og  kedelig.
 

3. Kurset menneske - Alle begår fejl 

Vi begår alle fejl. Sådan er det at være menneske. Men har du et lavt selvværd betyder det måske at du går og slår dig selv i hovedet med sætninger som "Hvorfor fanden sagde eller gjorde jeg også det" som starter en lavine af andre tanker som "Hvad mon de andre tænker om mig nu", "Vil de stadig være venner med mig?"
STOP.!!. Spørg istedet dig selv, "hvad ville jeg have sagt hvis det var min bedste ven der havde lavet en fejl"?  Ville jeg så være lige så hård? Det er ok for andre at lave fejl, de er jo bare mennesker, der gælder bare andre regler for dig, ikke sandt!.
 

4.  Find dine indre ressourcer 

Hvorfor føler jeg mig ikke god nok

Grunden til at vi nogle gange, har en indre følelse af ikke at være gode nok, kan ligge i årsager opstået i barndommen, i tidligere liv, eller i situationer vi ikke er bevidst om. Jo mere vi er styret af den ydre accept og hvad tror/tænker om mig, eller hvad andre mener og synes om mig, des mere skader det vores selv accept og bestyrker vores følelse af, ikke at være god nok.

Det kan være der er der nogen personer som skal tilgives i forløbet, eller gammel prægning fra barndommen som du skal ændre opfattelsen af, måske har nogen har sagt noget til dig, som du har taget på dig, eller det kan være at du skal være bedre til at sætte dine personlige sunde grænser og sige fra. Årsagerne kan være mange til at du føler denne form og følelse af utilstrækkelighed og ikke god nok. Jeg vil gerne hjælpe dig, til at komme i kontakt med din indre stjerne.

Du behøver ikke gå rundt med følelsen af lavt selvværd, eller følelsen af at du ikke er god nok, samtaleterapi og hypnoseterapi er to glimrende værktøjer til at give dit selvværd et boost af energi og gå-på-mod og troen på dig selv. Ved hjælp at hypnotiske teknikker, samt samtale, vil jeg guide dig til følelsen af det gode selvværd.

Præstation avler ros avler kærlighed

Mange er vokset op i en barndom med forældre, som enten har rost for meget og vist for lidt kærlighed, i troen på, at deres ros var synonym med deres kærlighed.  Problemet er bare, at med ros følger opfølges det typisk i en handling. Dv.s. at for at føle sig værdig til kærlighed skal der udføres en handling først.

Man skal yde før man kan nyde

Det kan være barnet har lavet en tegning til forældrene, og bliver rost for tegningen,  ”Neej en flot tegning” eller ”Hvor er du dygtig”  eller barnet har passet de mindre søskende, ageret den voksne, i alle tilfælde, er der her fokus på de ydre kvaliteter. Barnet lavede en tegning til sine forældre for at vise sin kærlighed eller dele en oplevelse, barnet passede de yngre søskende og sørgede for dem, men i stedet for kærlighed,  vender forældrene det til en præstation, som der gives ros for.

Således lærer barnet  altså  med tiden, at det skal yde/præstere for at få kærlighed og føle sig værdsat og anerkendt. Det betyder, at barnet videre i livet vil have følelsen af, at det skal vise mere end andre, arbejde mere end andre, være mere perfekt end andre, glæde andre og hjælpe andre, behovet for ydre ros og anerkendelse vil hele tiden være den styrende.

En gammel følelse af angst for tab eller kærlighed viser sig her i det ubevidste sind. Derfor opleves en manglende kærlighed til sig selv,  som man ikke har lært, at give sig selv fordi den ubetingende kærlighed ikke er blevet givet hjemmefra. Derfor er det vigtigt, at man finder kærligheden til sig selv, og accepterer at man faktisk er god nok som man er.

Det er lettere sagt end gjort. For ofte vil det være sådan, at man i årevis har overhørt og overskredet sine egne grænser for at få den “anden” kærlighed og derfor ikke mere kan mærke, hvad der f.eks. gør én glad eller vred, hvornår noget er for meget eller for lidt.

Det kræver træning af ens egen bevidsthed og opmærksomhed på sig selv og sine reaktioner, og dette vil jeg gerne hjælpe dig med.

Mia Skriver:

Jeg opsøgte Henriette i januar 2016 som følge af en voldsom depression, der havde afdækket en barndom fuld af svigt og afsavn. Jeg kæmpede bravt med og mod lavt selvværd og manglende tillid til mig selv og min omverden. Jeg valgte hypnoterapi for at nå helt derned i min psyke, hvor samtaleterapien ikke rakte. Jeg er virkelig glad for at jeg fandt frem til Henriette. Jeg følte mig allerede ved mit første besøg meget tryg i hendes hænder; jeg følte mig hørt, forstået og accepteret, hvilket jeg ikke tidligere har oplevet så meget i mit liv. Jeg har opdaget, i mit arbejde med mig selv og mit opgør med fortiden, at det er altafgørende, at jeg føler, jeg har en allieret i min terapeut, og det har Henriette til fulde været for mig. De seks behandlinger jeg fik, har givet mig mere ro i sjælen, tro på mig selv og langt mere selvværd, end jeg kunne forestille mig.

Det føles som hele mit følelsesmæssige fundament, som før var enormt skrøbeligt og 100 % afhængigt af andres anerkendelse og blåstempling, er blevet stabiliseret og nu er afhængigt af mig og mig alene. Jeg har også fundet modet til at forfølge den karriere, som jeg har drømt om, og i det hele taget føle mig tryg og værdig nok til at være i verden. Det kunne jeg ikke have gjort uden dig, Henriette. Jeg har allerede anbefalet dig til flere af mine venner, og vil blive ved med at anbefale dig til andre, som har brug for at justere det, de ikke selv kan nå. Jeg er heller ikke færdig med mit eget arbejde, og vil række ud, når jeg har brug for dine fantastiske evner igen. Tusind tak for al din hjælp! Jeg føler mig som ikke som et nyt menneske; jeg føler mig som det menneske, jeg blev født til at være; du har hjulpet mig med at grave mig selv frem. Jeg er dig evigt taknemmelig <3